top of page

Dít is waarom innovatie belangrijk is

Sportschoenen aan, flesje water mee. Je begint aan de marathon, vol goede moed. Je tempo is keurig, je maakt flink vaart. Maar op het eind zal je toch echt een sprint moeten gaan trekken. Je kunt al helemaal niet stil gaan staan. Anders haalt de concurrent je in. Precies zo is het met innoveren. 91% van de bedrijven begrijpt dat innovatie net zo hard nodig is als... naja, waarschijnlijk je koffie om op te starten 's ochtends. Maar ben jij wel innovatief genoeg om de finish te halen?


Waarom moet je innovatief zijn?

We gaan flink wat veranderingen door met z'n allen. Minder vlees, minder suiker, meer geven om de natuur, individualisering. Als consument willen we steeds iets anders, omdat onze problemen anders zijn.


Wat 5 jaar geleden wél werkte, hoeft nu niet meer goed te verkopen. Je doelgroep kiest de oplossing die het best bij hun probleem past, dus moet jij er wel voor zorgen dat je snapt wat de consument zoekt. Als jouw aanbod niet meegaat met de tijd, gaat je concurrent dat wel.


Dus: long story short, je moet relevant blijven. Als bedrijf én met je aanbod. Dat beschermt je tegen onzekerheid in de toekomst en zorgt er voor dat jij je onderscheidt met een uniek aanbod.


Met welke soort innovatie heb jij te maken?

Man, dit wordt een saai stukje, maar bear with me. Het is namelijk heel handig om te weten waar je mee bezig bent. Er zijn twee typen innovatie: incrementele innovatie en radicale innovatie.


Incrementale innovatie is ook wel geleidelijke innovatie. Die richt zich vooral op het verbeteren van diensten en producten die er al zijn. Kipstukjes, maar dan vegan. Cola, maar dan zonder suiker. Snoepjes, maar dan zonder kleurstoffen. Maar ook smartphones die steeds sneller, lichter, cooler, mooier (en hallooo zeg, ook veel duurder) worden.


Deze vorm van innovatie kun je al van mijlenver zien aankomen door trends in de markt. Gezondheid is bijvoorbeeld hip, dus minder suiker willen eten past daar bij. De kosten om deze innovatie te ontwikkelen, zijn vaak laag. De kans dat de markt het product adopteert is groot, want je consument kent het product al. Het is nu gewoon beter, en wie wil er nu geen gezondere optie van z'n favoriete drankje?


Als jouw aanbod niet meegaat met de tijd, gaat je concurrent dat wel.

Radicale innovatie (ook wel disruptieve innovatie) is, zoals je waarschijnlijk wel zag aankomen, precies het tegenovergestelde. Iets compleet nieuws op de markt brengen dat er dus nog nooit eerder is geweest. Praktisch alle technologie van de afgelopen decennia valt daaronder - tv's, telefoons, computers, maar ook auto's.


De voordelen zijn daarbij natuurlijk dat je een wel heel unieke marktpositie hebt, want niemand had dit idee kunnen dromen. Behalve jij, dan. Je concurrentievoordeel is top, maar je marktpositie is wel heel onzeker. Of het werkt, na al die investeringen, is namelijk nog maar de vraag. Mensen weten niet dat ze een nieuw product nodig hebben.


Wie zie ik als innovatief?

Ik vind het belangrijk dat een onderneming bijdraagt aan de SDG's. Zo was mijn opdrachtgever Dorothy van Esthedo écht een pionier. Haar schoonheidssalon is he-le-maal groen. Figuurlijk dan, hè. Ze gaat de extra mile om duurzaam te zijn met haar skincareproducten, gezichtsbehandelingen en wellness. Typisch gevalletje van incrementele innovatie.


Ook mijn opdrachtgever Terra Inspectioneering is er zo één. Met hun innovatieve drones inspecteren ze grote tanks en opslagen wereldwijd. Daarmee zijn ze een koploper op het gebied van tankinspecties én drone-techniek. Je raadt het al, zij vallen onder het kopje radicale innovatie.


Nu jij!

Kijk eens naar je eigen aanbod. Hoe ben jij innovatief? Wat valt daar nog in te verbeteren? Ik hoop dat ik je hiermee aan het denken heb gezet.


Ben jij al innovatief?

  • Ja, ik ben ermee bezig!

  • Ik mag hier nog wel aan werken...



Hi! Ik ben Wahine

Ik richt me op innovatieve ondernemers. Mijn klanten zijn stuk voor stuk pioniers die het ondernemen lekker op hun eigen manier doen. Ik ben er om hun idee met een hoop confetti online impact te laten maken. Op zoek naar copy, social of branding? Mail me via hallo@wahinemarketing.nl!

Vrouw blond haar zwart wit lach kuiltjes








28 weergaven0 opmerkingen
bottom of page